szalom czytelnicy
Szabat Szalom i do zobaczenia w Beit Kraków!
shalom readers
Shabbat shalom and see you at Beit Krakow!
www.facebook.com/pages/Beit-
najbliższe wydarzenia | upcomi
|
||||
Szabat na Limudzie w Warszawie | Shabbat at Limud Keszet in Warsaw
|
||||
Wykład (@Limud) : Król Dawid, królowa Batszeba i Abiszag z Szunem Czy na rycinach z XVIII w. (i starszych) na pewno są Żydzi? |
|
23 listopada 2014 (niedziela) g. 9.15 | November 23rd (Sunday) 9.15 a.m. | |
Hotel Boss (ul. Żwanowiecka 20, Warszawa) | Hotel Boss (Żwanowiecka St. 20, Warszawa) |
Od schyłku średniowiecza do ery nowożytnej (XV-XVIII w.) powstało w Europie wiele tysięcy rycin. Ponad 1/4 dotyczy tematyki starożytnych dziejów Żydów, a dokładniej mówiąc opisanych w biblii hebrajskiej wielkich religijnych i politycznych wydarzeń, wybitnych postaci, wizerunków obiektów i miejsc. Niektóre z tych motywów podejmowane były – często nawet przez największych twórców epoki – częściej niż wielokrotnie. Mezzotinta zatytułowana Król Dawid, królowa Batszeba i Abiszag z Szunem, wykonana w XVIII wieku (wg obrazu van der Werffa) przez Richarda Earloma przedstawia wątek dziejów biblijnych cieszący się może nieco mniejszym zainteresowaniem twórców niż na przykład historia Adama i Ewy. Co bynajmniej nie przeszkadza by uznać ją za świadectwo żywej obecności tradycji par excellence żydowskiej w świecie – bądź co bądź – chrześcijańskiej kultury zachodnioeuropejskiej. I zadać pytanie: dlaczego tak było?
Koncert zespołu Mojše Band w ramach Dnia Drzwi Otwartych Krakowskich Muzeów |
Mojše Band concert during Day of Open Door in Krakow Museums
23 listopada 2014 (niedziela) g. 17.00 | November 23rd (Sunday) 5.00 p.m. | |
Stara Synagoga (ul. Szeroka 24) | The Old Synagogue (Szeroka st. 24) |
Frymografia w Trzecim Oku | Frymografia at Trzecie Oko
wystawa do 6 grudnia 2014 | exhibition open until December 6th 2014 |
|
Galeria Trzecie Oko (ul. Boheńska 5) | Trzecie Oko Gallery (Boheńska st. 5) |
„Niewinnych fotografii nie ma. Kadr z rodzinnego albumu, reporterskie zdjęcie czy pejzaż – wszystkie pozostawiają ślad. Jest nim nie tylko obraz, ale zawarta w nim relacja fotografującego z tematem. Obojętna lub bardzo wyraźna. Zawsze jednak w kadrze istniejąca. Warto zastanowić się więc – zanim wyzwolimy migawkę – nad przyczyną i skutkiem fotografowania, warto zrewidować własne intencje. Bo fotografia nie tylko dokumentuje. Ale porządkuje świat i go ocenia. Definiując otoczenie, określa nas samych.”
Bogdan Frymorgen to jeden z najciekawszych i najbardziej wymownych twórców współczesnej fotografii. Odczytując rzeczywistość zapisuje ją nie tylko wizualnie, ale i słownie. Choć nigdy dosłownie. Na czarno-białych kadrach Frymografii utrwala wyczekane chwile. Nie wymagające właściwie autorskiego komentarza. A jednak refleksja Frymorgena staje się ich integralną częścią. Obraz i słowa odkrywają się wzajemnie, uzupełniają przestrzenie, budują piramidę znaczeń. W kadrze i poza nim. I gdzieś w dialogu między słowem a obrazem, tworzy się przestrzeń na refleksję o sensie prawdziwego fotografowania, o jego unikalności i potrzebie w czasach, gdy zdjęcia robi każdy i praktycznie wszystkim.
Krakowska wystawa «Frymografia w Trzecim Oku» jest pierwszą odsłoną fotobloga w przestrzeni publicznej.
Bogdan Frymorgen – dziennikarz, fotograf, kurator. Były pracownik BBC World Service. Obecnie brytyjski korespondent Radia RMF FM. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Zasiada w radzie Żydowskiego Muzeum Galicja w Krakowie. Autor kilku publikacji, wystaw fotograficznych i bloga „Frymografia”.
Więcej: http://trzecieoko.com/